Vilkår for bruk

Våre vilkår og betingelser

Sist oppdatert: 1. desember 2025

1. Om vilkårene

Disse vilkårene gjelder for bruk av tjenester levert av Webagent AS (org.nr: 936 671 225), heretter kalt «vi», «oss» eller «Webagent». Ved å bruke våre tjenester aksepterer du disse vilkårene.

2. Tjenestene våre

Webagent leverer følgende tjenester:

  • Nettsideutvikling og -drift (Website-as-a-Service)
  • CRM- og portalløsninger
  • AI-chatbots og automatiseringsløsninger
  • Konsulent- og rådgivningstjenester

Detaljert beskrivelse av hver tjeneste fremgår av tilbud eller avtale.

3. Priser og betaling

3.1 Priser

Alle priser er oppgitt i norske kroner (NOK) og er eksklusive merverdiavgift med mindre annet er spesifisert. Gjeldende priser fremgår av vår prisliste eller individuell avtale.

3.2 Fakturering

Engangskostnader faktureres ved oppstart eller levering. Månedskostnader faktureres forskuddsvis. Betalingsfrist er 14 dager fra fakturadato.

3.3 Prisendringer

Vi forbeholder oss retten til å justere priser med 30 dagers varsel. For løpende avtaler gjelder prisendringer fra neste faktureringsperiode.

4. Kundens ansvar

Som kunde er du ansvarlig for:

  • Å gi oss nødvendig informasjon og materiell for å levere tjenesten
  • At innhold du leverer ikke krenker tredjeparts rettigheter
  • Å holde påloggingsinformasjon konfidensielt
  • Å bruke tjenestene i samsvar med gjeldende lover
  • Å betale fakturaer innen forfallsdato

5. Vårt ansvar

Vi forplikter oss til å:

  • Levere tjenester i henhold til avtale og god bransjestandard
  • Gi rimelig support i henhold til valgt servicenivå
  • Holde systemer oppdaterte og sikre
  • Varsle om planlagt vedlikehold som påvirker tilgjengelighet

6. Tilgjengelighet og drift

Vi tilstreber høy oppetid for våre tjenester, men garanterer ikke 100% tilgjengelighet. Planlagt vedlikehold varsles normalt 48 timer i forveien. Vi er ikke ansvarlige for nedetid forårsaket av tredjeparts tjenester (hosting, domener, etc.).

7. Immaterielle rettigheter

7.1 Kundens innhold

Du beholder alle rettigheter til innhold du leverer til oss. Du gir oss en begrenset lisens til å bruke innholdet for å levere tjenesten.

7.2 Vårt arbeid

Ved full betaling overdras rettigheter til skreddersydd kode og design til deg, med unntak av:

  • Våre generelle verktøy, biblioteker og maler
  • Tredjeparts komponenter og lisenser
  • Kunnskap og metodikk vi har utviklet

8. Konfidensialitet

Begge parter forplikter seg til å behandle konfidensiell informasjon fortrolig. Dette inkluderer forretningshemmeligheter, tekniske løsninger og kundedata. Konfidensialitetsplikten gjelder også etter avtalens opphør.

9. Ansvarsbegrensning

Vårt erstatningsansvar er begrenset til direkte tap og maksimalt beløpet kunden har betalt for tjenesten de siste 12 måneder. Vi er ikke ansvarlige for indirekte tap, tapt fortjeneste, eller tap som følge av force majeure.

10. Angrerett

For digitale tjenester og skreddersydde løsninger gjelder ikke angreretten når arbeidet er påbegynt med kundens samtykke, jf. angrerettloven § 22. Ved bestilling av slike tjenester samtykker du til at arbeidet kan starte umiddelbart, og du aksepterer at angreretten bortfaller når arbeidet er påbegynt.

For standardprodukter som ikke er påbegynt har du 14 dagers angrerett fra avtaleinngåelse. For å benytte angreretten, kontakt oss skriftlig innen fristen.

11. Levering

11.1 Leveringsmetode

Våre tjenester leveres elektronisk. Dette inkluderer tilgang til systemer, overlevering av filer, eller publisering av nettsider. Fysisk levering er ikke aktuelt for våre tjenester.

11.2 Leveringstid

Leveringstid avtales individuelt og fremgår av tilbud eller avtale. Veiledende leveringstider:

  • Website-as-a-Service: 2-4 uker fra godkjent innhold
  • AI-chatbot: 1-2 uker fra oppstart
  • Konsulentoppdrag: Etter avtale

Vi varsler om eventuelle forsinkelser så snart vi blir kjent med dem.

12. Reklamasjon

Ved feil eller mangler i leveransen må du reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Absolutt reklamasjonsfrist er 2 år fra levering.

Ved berettiget reklamasjon vil vi etter eget valg:

  • Utbedre feilen uten kostnad
  • Levere på nytt
  • Gi forholdsmessig prisavslag

Reklamasjon skal sendes skriftlig til post@webagent.no med beskrivelse av mangelen.

13. Retur og refusjon

For digitale tjenester og skreddersydde løsninger er retur ikke aktuelt da tjenestene ikke kan tilbakeleveres.

Ved kansellering:

  • Før oppstart: Full refusjon av eventuelle forskuddsbetalinger
  • Under arbeid: Refusjon av ubenyttet del, fratrukket påløpte kostnader og utført arbeid
  • Etter levering: Ingen refusjon, men reklamasjon kan fremmes ved mangler

14. Avtaletid og oppsigelse

14.1 Løpende avtaler

Månedlige avtaler kan sies opp med 30 dagers varsel til månedsslutt. Oppsigelse skal skje skriftlig.

14.2 Ved oppsigelse

Ved opphør av avtalen:

  • Får du tilgang til å eksportere dine data i 30 dager
  • Slettes dine data fra våre systemer etter 90 dager
  • Opphører tilgang til tjenestene

14.3 Heving

Ved vesentlig mislighold kan avtalen heves med umiddelbar virkning. Manglende betaling over 30 dager regnes som vesentlig mislighold.

15. Fair Use

Våre tjenester inkluderer normal bruk av support, API-kall og AI-spørringer. Ved uvanlig høy belastning tar vi kontakt for å finne en løsning sammen. Vi forbeholder oss retten til å begrense tilgang ved misbruk.

16. Endringer i vilkårene

Vi kan endre disse vilkårene med 30 dagers varsel. Vesentlige endringer varsles via e-post. Fortsatt bruk av tjenestene etter endringer anses som aksept av nye vilkår.

17. Tvister og lovvalg

Disse vilkårene er underlagt norsk lov. Tvister skal først forsøkes løst i minnelighet. Dersom dette ikke fører frem, skal tvisten avgjøres av Bergen tingrett.

18. Kontakt

Spørsmål om disse vilkårene kan rettes til: